استفاده از این تکنیکها میتواند منجر به جریمههای سنگین، کاهش رتبه وبسایت و حتی حذف کامل آن از نتایج جستجو شود. برای کسب نتایج پایدار و جلوگیری از مشکلات مرتبط با سئو کلاه سیاه، بهتر است از خدمات سئو حرفهای و معتبر استفاده نمایید. این خدمات شامل تحلیل دقیق وبسایت، تولید محتوای با کیفیت، بهینهسازی ساختار وبسایت و لینکسازی اصولی میباشند که در شرکت یاس وب همگی بر اساس قوانین و استانداردهای موتورهای جستجو انجام میشوند. سپس با قرار دادن مطالب مشابه وبسایت اصلی و افزودن لینکهایی به آن، سعی در افزایش رتبه سایت در موتورهای جستوجو دارد. در اصل فرد با ایجاد چندین وبسایت با کیفیت پایین و سپس لینکدهی این وبسایتها به سایت اصلی خود، سعی میکند به صورت مصنوعی تعداد بکلینکهای سایت اصلی را افزایش دهد.
در واقع، این مقالات به عنوان یک ابزار آموزشی برای تشخیص خطاها و انتخاب روشهای صحیح در سئو عمل میکنند. بسیاری از وب مستران تازه کار وقتی نام سئو کلاه سیاهرا میشوند، میپرسند که سئو کلاه سیاه چیست؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که گوگل برای این که به وب سایتهای مختلف رتبه دهد، قوانین متعددی را در نظر گرفته است. اگر سایتها فعالیت خود را مطابق با قوانین تعیین شده از سوی گوگل پیش ببرند، به مرور زمان رتبه خوبی پیدا میکنند و در صفحات ابتدایی گوگل دیده میشوند. بسیاری از سئوکاران برای رسیدن به رتبههای بهتر گوگل از روشهای غلطی که سئو کلاه سیاهیکی از آنها است، برای بهینه سازی سایت خود استفاده میکنند. این نوع از سئو با فریب دادن موتورهای جستجوگر گوگل رتبه بالاتری را دریافت میکند؛ اما در طولانی مدت ممکن است رتبه سایت را کاهش دهد.
در برخی از موارد دیگر، الگوریتمهای جانبی گوگل مانند پاندا، پنگوئن، گورخر و... در چنین حالتی شما پیامیرا در سرچ کنسول دریافت نمیکنید اما رتبه صفحات شما در گوگل افت میکند یا صفحات مورد نظر به طور کل از نتایج گوگل حذف میشوند. در چنین مواقعی بهتر است همواره از ابزارهای مناسب سئو مانند جت سئو برای دنبال کردن رتبههای سایت استفاده کنید و بعد از افت رتبه، به دنبال دلیل اصلی افت رتبه صفحات سایت خود باشید و مشکل آنها را برطرف نمایید. چنانچه موارد بالا دلیل اصلی استفاده از روشهای سئو کلاه سیاهباشد، بهتر است روشهای سئو کلاه خاکستریرا مگ سئوامتحان کنید که خطر کمتری با خود به همراه دارند. اگر تمایل دارید که بیشتر در مورد سئو کلاه سیاهبدانید با ما در این مقاله همراه باشید.
سئو کلاه سیاه چیست؟ تکنیکهایی برای کلاهبرداران!
در حالی که سئو سیاه به دنبال میانبر و دور زدن قوانین است، هدف نهایی هر دو رویکرد، یعنی سئو سایت (با روشهای کلاه سفید) بهبود رتبه و افزایش دیده شدن در موتورهای جستجو است. یکی از روشهای قدیمیو شناخته شده سئو کلاه سیاهکه با کپیبرداری یا تغییر جزئی یک محتوا، صفحات یا دامنههای متعددی ایجاد میشود. هدف از این کار، فریب دادن موتورهای جستجو و افزایش تعداد صفحاتی است که به یک عبارت خاص اشاره دارند. این کار نه تنها به بهبود رتبه سایت کمک نمیکند، بلکه میتواند منجر به کاهش رتبه و حتی حذف سایت از نتایج جستجو شود.
علاوه بر اینکه شناسایی آن توسط گوگل جریمه سایت را به دنبال خواهد داشت، کاربران نیز با مشاهده یک صفحه با محتوای بیارزش به سرعت آن را ترک خواهند کرد که باعث افزایش نرخ پرش سایت میشود. در بهینه سازی بیش از حد، وبمستر تکنیکهای سئو کلاه سفیدرا به شکلی مصنوعی و زیادتر از حد معمول در سایت رعایت میکند که این موضوع باعث میشود رباتهای موتور جستجو به وب سایت شک کنند. مثلا وبمستر در همه تگهای H هر صفحه، کلمه کلیدی را تکرار میکند، کلمه کلیدی را در ALT عکسها به تعداد بیش از حد آورده و یک سری فعالیتهای صحیح دیگر را به تعداد زیاد انجام میدهد. در این روش، صاحبان وبسایت دو صفحهی مختلف طراحی میکنند و با کمک کدهای برنامه نویسی آن را به رباتهای گوگل نشان میدهند. یعنی در اصل کاری میکنند که محتوای اصلی به رباتها نمایش داده نشود و رباتها محتوایی را مشاهده کنند که صاحبان وبسایت میخواهند. با این روش، وبسایت صفحه فرعی و مخفی شده را به رباتهای گوگل نشان میدهد و هنگام ورود کاربران محتوای تبلیغاتی را به آنها نشان میدهد.
این روشها شامل اقداماتی مانند ایجاد محتوای باکیفیت بالا، ایجاد روابط واقعی با سایر وبسایتها و استفاده از کلمات کلیدی به شیوهای طبیعی و مرتبط است. این شیوه، اخلاقی تلقی میشود و رویکردی توصیه شده برای بهینهسازی وبسایت برای موتورهای جستجو است. این تاکتیکهای غیراخلاقی به راحتی کاربر در سایت توجه نمیکند (در واقع اصول UX و UI در آنها رعایت نمیشود) و اغلب با مجازات موتورهای جستجو همراه میشود. این مجازاتها به صورت افت ناگهانی و شدید رتبه یا حذف کامل سایت یا صفحه وب از صفحات نتایج جستجو (SERP) بروز میکنند.
تفاوت سئو کلاه سفیدبا سئو کلاه سیاه چیست؟
اگر دقیقا یک پاراگراف از محتوای دیگری در سایتتان را در یک محتوا به کار ببرید، شما محتوای تکراری منتشر کرده اید. حال اگر از محتوای سایتهای دیگر به این شکل استفاده کنید، محتوای شما به عنوان محتوای کپی حساب شده و شما نیز مرتکب دزدی محتوا شده اید. سئو کلاه سیاهدارای تکنیکهایی میباشد که با پیاده سازی آنها بر روی وب سایت خود، رتبه سئو سایت تان کاهش پیدا میکند. مثلا با اینکه خرید و ساخت بک لینک به عنوان تکنیک کلاه سیاهشناخته میشود، عملا امروز اغلب سایتها از جمله خود ما از آن استفاده میکنیم.
الان با خود میگویید این راهکار که همان دزدی محتوا است ولی این تکنیک فرق دارد. در این تکنیک رباتها سایتهای تازه کار را پیدا میکنند و به محض اینکه محتوایی در این سایتها منتشر شد، آن را کپی میکنند و در سایت خود قرار میدهند. حال به دلیل اینکه سایت تازه کار سرعت ایندکس پایین تری دارد، محتوا در سایت شما زودتر ایندکس میشود و سایت اصلی منتشر کننده محتوا به عنوان کپی کننده شناخته میشود.
برای اینکه کار را برای آنها ساده کنید، باید یک sitemap.xml یا نقشۀ سایت ایجاد کنید که دارای لینکهایی به تمام صفحات وبسایت شماست. موتورهای جستوجو از این فایل برای ایندکس (Index) وبسایت و نمایش صفحات مرتبط با آن در نتایج جستوجو استفاده میکنند. ضمن اینکه میتوانید خزندهها را با قرار دادن robots.txt که فهرستی از تمام صفحات وبسایت شما را دارد، بهسمت نقشۀ وبسایت خود هدایت کنید.همچنین میتوانید از ابزار Google Search Console هم استفاده کنید.
البته دقت کنید که برخی از دایرکتوریهای پرقدرت هم وجود دارند که قرار گرفتن لینک سایت در آنها، میتواند کمک کننده باشد اما در هر حال این روش ساخت لینک، روش مناسبی نیست. این راهکاری بود که چندین سال قبل توسط سئوکارهای کلاه سیاهاستفاده میشد و البته امروز هم بعضی از وبمستران به دلیل نداشتن دانش کافی آن را در مورد استفاده قرار میدهند. خب در نگاه اول این یک روش کپی محتوای آشکار است که گوگل امروز به خوبی توانایی بررسی و مقابله با آن را دارد. اما این زمانی بازخورد مناسب برای وبمستران دارد که رباتها بتوانند به وب سایتهای تازه کار دسترسی پیدا کنند. این یعنی یک ربات، وب سایت تازه کار شما را هدف قرار میدهد و به این صورت محتوای دست اولی که شما در سایت خود منتشر میکنید را در همان دقایق اول، در وب سایت مورد نظر خودش منتشر میکند. اما بک لینکی که درون این پست قرار میگیرد؛ میتواند به صورت کلاه سیاهو کلاه سفید استفاده شود.
خاکستری رنگی است که از ترکیب رنگهای سیاه و سفید به دست میآید؛ پس قابل پیشبینی است که مفهوم آن استفادۀ همزمان از تکنیکهای سئو کلاه سفیدو سئو کلاه سیاهباشد. هدف از سئو منفی، تضعیف جایگاه رقبای تجاری در بازار آنلاین و کسب مزیت رقابتی است. اگرچه این روشها غیر اخلاقی و غیرقانونی هستند، اما متاسفانه در دنیای رقابت آنلاین بسیار رایج هستند. موتورهای جستجو مانند گوگل ابزارهایی را برای مقابله با سئو منفی ارائه میدهند، اما تشخیص و اثبات این نوع حملات میتواند دشوار باشد. به زبان سادهتر سئو منفی یعنی اینکه یک نفر یا یک شرکت کارهایی انجام دهد تا سایت رقیب خود را در نتایج جستجو پایین بیاورد و خودش در رتبههای بالاتر قرار بگیرد. در نتیجه اگرچه سئو کلاه سیاهممکن است در کوتاهمدت نتایج دلخواه را به همراه داشته باشد، اما ریسکهای بسیار بالایی دارد و به هیچ عنوان توصیه نمیشود.
تولید محتوای بی کیفیت برای هر کلمه
با این حال، خرید بک لینک برخلاف دستورالعملهای گوگل است و طبق گفته گوگل، سایتهای متخلف ممکن است جریمه شوند؛ صفحه لینک داده شده و حتی کل سایت دچار افت رتبه شود. مخصوصا اگر لینک خریداری شده از سایتهای اسپم باشند؛ زیرا گوگل در این حالت فکر میکند که با گرفتن بک لینک، سایت شما با این سایتها در ارتباط است و احتمالا سایت شما سایت ارزشمندی نیست. زمانی که در کادر جستجو گوگل کلمهای را برای جستجو وارد کنید، به طور خودکار چند کلمه و عبارت دیگر هم به شما پیشنهاد میشود. این عبارتها Google Suggest یا پیشنهادات گوگل نام دارند و گوگل آنها را از جستجو کاربران انتخاب میکند. این یعنی زمانی که کلمه آموزش سئو کلاه سیاهجستجو بالایی داشته باشد، وقتی شما عبارت “آموزش سئو” را در کادر جستجو وارد کنید، کلمه آموزش سئو کلاه سیاههم به عنوان یک پیشنهاد نمایش داده میشود.
این جریمهها میتوانند شامل کاهش دیده بودن صفحات در نتایج جستجو و حتی حذف کامل آنها از فهرستهای جستجو باشند. در نتیجه به جای تمرکز بر تعداد کلمات کلیدی بهتر است توجه را معطوف به ایجاد محتوای مرتبط و با کیفیت برای خوانندگان کنیم که به طور طبیعی شامل کلمات کلیدی مرتبط با موضوع باشد. در مقابل روشهای سئو کلاه سفیدروشهایی کاملا مطابق با الگوریتمهای گوگل هستند و موجب ایجاد تجربه خوب کاربری در بازدید کنندگان وب سایت میشوند.
سئو کلاه سیاهترفندهایی زیادی دارد که این روزها گوگل آنها را در کسری از ثانیه شناسایی میکند و دیگر فریب آنها را نمیخورد! در این شیوه شما با نمایش محتوایی به گوگل که کاربر آن را به دلایل مختلف نمیتواند مشاهده کند، ربات گوگل را فریب میدهید و او را قانع میکنید که این صفحه به صورت مناسب بهینه شده است. در دنیای پویای سئو، تلاش برای کسب رتبههای بالا در نتایج جستجو، همواره با چالشها و فرصتهایی همراه بوده است. در این میان، روشهای غیر اخلاقی و فریبندهای تحت عنوان “ سئو کلاه سیاه” ظهور کردهاند که با وعده نتایج سریع، توجه بسیاری از وبسایتها را به خود جلب کردهاند. سئو کلاه سیاه به مجموعهای از تکنیکهای غیراخلاقی و خلاف قوانین موتورهای جستجو اطلاق میشود که برای بهبود رتبه سایت در کوتاهمدت استفاده میشود. زمانی که متوجه شدید وبسایتی از طریق خرید لینک، اسپم کردن یا روشهای متقلبانه دیگر برای بهبود رتبه در گوگل استفاده میکند، میتوانید فرم گزارش اسپم در گوگل را پر کنید.
نظرات اسپم در بلاگها (Blog spam opinion)
همچنین اگر محتوای شما ارزشمند و مفید باشد، سایر وبسایتها هم به احتمال زیاد به آن لینک میدهند و مزایای ایجاد لینک بدون استفاده از تکنیکهای کلاه سیاهرا برای شما خواهد داشت. ریدایرکت کردن به عبارت ساده به معنای فرستادن کاربر به آدرس یوآرآلی است که با چیزی که کاربر روی آن کلیک کرده است، تفاوت دارد. در سئو کلاه سیاهسئوکاران ماهر و حرفهای از ریدایرکت کردن برای فریب دادن گوگل و رسیدن به اهداف خاص مد نظر خود استفاده میکنند. این کار باعث زیر پا گذاشتن دستورالعملهای گوگل میشود و اگر گوگل متوجه این اقدام باشد، سایت شما را جریمه خواهد کرد. پس بهتر است از ریدایرکت کردن کلاه سیاه خودداری نمایید و به شیوهای صحیح سایت خود را بهینه سازی کنید.
ساخت بک لینک با ربات و تعداد بالا
سئو کلاه سیاهمجموعهای از روشها و تکنیکهایی است که با نقض قوانین و دستورالعملهای موتورهای جستجو به ویژه گوگل و بینگ به منظور بهبود سریع رتبه بندی سایت در نتایج جستجو به کار میرود. این روشها معمولاً بدون توجه به تجربه کاربر و اهداف جستجوگر انجام میشوند و بیشتر با هدف تقلب در سیستمهای رتبه بندی طراحی شده اند. از جمله تکنیکهای رایج سئو کلاه سیاهمیتوان به استفاده بیش ازحد از کلمات کلیدی (Keyword Stuffing) ایجاد لینکهای نامعتبر و غیرطبیعی (Link Farming) مخفی سازی محتوا (Cloaking) و کپی محتوای دیگر سایتها اشاره کرد. سئو کلاه سیاه به مجموعه اقداماتی گفته میشود که بر خلاف قوانین و ضوابط موتورهای جستجوگر گوگل انجام میشوند و هدف اصلی آنها بهبود رتبه وب سایت است.
سئو کلاه سفیدو معرفی انواع تکنیکهای آن
به عنوان مثال اگر قصد نوشتن مقاله افزایش سرعت سایت را داشت، در این مقاله 5 هزار کلمه ای، چیزی حدود 20 تا 40 بار و به صورت کاملا مصنوعی در بخشهای مختلف مقاله از این کلمه کلیدی استفاده میکرد. نمونههای رایج استراتژیهای سئو کلاه سیاهشامل استفاده از متن نامرئی، تکرار بیش از حد کلمات کلیدی و خرید بک لینک است. در این روش سئو کلاه سیاهبا ارائه اطلاعات نادرست در کدهای اسکیما، کاربران و موتورهای جستجو را فریب میدهند. تکنیکهای سئو کلاه سیاه را میتوان به ۲ بخش کلی تقسیم کرد؛ روشهای کلاه سیاه در داخل سایت و خارج سایت. این روش علاوه بر نقص قوانین گوگل باعث میشود که سایت شما رتبهی خوبی نگیرد و در این زمینه دچار مشکل شود! البته میتوان در این زمینه با ایجاد ارزش افزونههایی مانند پیشنهادها، امتیازات، رتبه بندی از نظر کاربران و … این ترفند کلاه سیاه را به یک ترفند کلاه سفید تغییر داد، اما باید شیوه آن را بلد بود.
در واقع سئو کلاه سیاه، { سئو مگ|} اگرچه غیرقانونی نیست، اما قوانین وبمستر تعیین شده توسط موتورهای جستجو را نقض میکند. این به معنای آن است که اگر درگیر سئو کلاه سیاهشوید، باید آماده باشید تا با یک جریمه جدی تنبیه شوید. دریافت جریمه از موتورهای جستجو باعث میشود وبسایت شما در نتایج جستجو پایین بیاید یا حتی ممکن است به طور کامل حذف شود.
- {
- این کار نه تنها استانداردهای گوگل را نقض میکند بلکه میتواند به عنوان تلاش برای فریب دادن هم کاربران و هم موتورهای جستجو تلقی شود.
- |}
- در حالی که ممکن است در کوتاهمدت نتایجی را به همراه داشته باشد، اما عواقب بلندمدت آن بسیار جدی و جبرانناپذیر است.
- تکنیکهای سئو کلاه خاکستریغیرقانونی نیستند؛ اما از طرف موتورهای جستوجو تائید نمیشوند.
- {
- ارسال اعلان و ارتباط با کاربران توسط ارسال پیامک، ربات تلگرام، ایمیل هدفمند و ...
- |}{
- به زبان ساده سئو کلاه سیاهبه آن دسته از روشها و تکنیکهای سئو و بهینه سازی سایت گفته میشود که مخالف توصیهها و قوانین موتورهای جستجو است.
- |}
- احتمالا با خودتان فکر میکنید تگ ALT همان جاییست که میتوانید به اندازه دلخواه از کلمه کلیدی استفاده کنید و هیچ آسیبی هم به سایت وارد نشود.
استفاده از روشهای «بازنویسی مقالهها» (Article Spinning) با کلمات مترادف و مشابه از طریق «مزرعههای محتوا» (Content Farms) نیز مانند کپی کردن محتوا، از روشهای کلاه سیاه به شمار میرود. با این که رباتهای بازنویسی به اندازهای پیشرفت کردهاند که بتوانند محتوای قابل فهم بنویسند، گوگل همچنان میتواند آنها را شناسایی و جریمه کند. باز هم مشابه با سئو کلاه سیاه، تکنیکهای سئو کلاه خاکستریرا معرفی میکنیم فقط به این دلیل که متوجه و کاملا مطلع باشید که اگر در حال استفاده از این روشها هستید در دسته سئو کلاه خاکستریبوده و از آنها دوری کنید. مزرعۀ لینک یا Link Farm یک روش ساخت لینک است که در آن، مجموعهای از وبسایتها به یکدیگر و به وبسایت شما لینک میدهند.مزارع لینک اغلب دارای محتواهای بیکیفیت و لینکهای بیشمار هستند. گوگل و سایر موتورهای جستوجو بهراحتی لینکهای مزرعهای و استفادهکنندگان از آن را شناسایی میکنند؛ پس بهتر است از این روش استفاده نکنید.
آموزش سئو کلاه سیاه؛ تکنیکهای black hat seo
امروز تکرار بیش از حد کلمه کلیدی ممکن است باعث عدم سئو شدن صفحه یا حتی در مواردی پنالتی شدن آن شود. مثلا وقتی یک محتوای پولی در صفحه وجود دارد و صاحب وبسایت این محتوا را فقط برای رباتهای گوگل قابل دیدن میکند و سایر کاربران با پرداخت پول قادر به دیدن صفحه خواهند بود. Cloaking یعنی نمایش یک قسمت از محتوا به کاربران و یک محتوای متفاوت به موتورهای جستجو. برای اجرای این تکنیک، نسخهای از سایت برای کاربران آماده میشود و نسخهای متفاوت، با کدنویسی متفاوت برای نمایش به کرالرهای موتورهای جستوجو. در مقالۀ سئو کلاه سفیدفهمیدیم که کلی تکنیک اخلاقی و قانونی برای رسیدن به جایگاههای برتر، در عین رعایت قوانین وجود دارند. خیر، تأثیر سئو کلاه سیاهکوتاهمدت است و در نهایت باعث آسیب جدی به سایت و برند شما میشود.
Webmaste Guidelines گوگل مانند قوانین شهری است که همه باید از آنها پیروی کنند. با استفاده از این روشها، وبمسترها سعی میکنند با فریب دادن موتورهای جستجو، جایگاه بهتری در نتایج جستجو کسب کنند. اما این کار مانند تقلب در امتحان است و ممکن است منجر به جریمه شدن وبسایت شود. پس آشنایی با سئو کلاه سیاهبه وبمسترها کمک میکند تا از روشهای نادرست دوری کرده و با رعایت قوانین گوگل، به موفقیت پایدار در سئو دست پیدا کنند. در واقع بسیاری از افراد برای بهبود رتبه سایت خود در موتورهای جستجو، اقدام به مبادله محصولات رایگان یا تخفیفی با وبسایتهای دیگر میکنند. به این صورت که محصولی را به صورت رایگان در اختیار یک وبسایت قرار میدهند و در عوض از آنها درخواست میکنند تا به سایت خود لینک دهند.
الگوریتمهای گوگل به صورتی تنظیم شده اند که وب سایتها را سریعا روی نام برند خودشان سئو کنند. به عنوان مثال ما در همان ماه ابتدایی که وب سایت فرین آکادمیرا راه اندازی کرده بودیم، حتی بدون نیاز به لینک سازی و تکنیک خاصی، در زمان جستجو نام خودمان روی رتبه یک گوگل بودیم. طی آن، جنبشی برای مقابله با موضوع “خلیج ع ر ب ی” راه افتاد و سپس تعداد زیادی بک لینک روی کلمه خلیج ع ر ب ی، به صفحهای داده شد که نام آن “خلیج فارس” بود. به این صورت بعد از مدت کوتاهی در صورت جستجو کلمه خلیج ع ر بی به صفحهای با نام خلیج فارس در گوگل برخورد میکردید. البته دیگر تکنیک گوگل بمبینگ توسط گوگل شناخته شده و بازخوردی برای وبمستران ندارد.
در واقع، شخصیت منفی داستان، قوانین گوگل را از جانب سایت رقیبش نقض میکند تا به آن آسیب برساند. مثلاً وقتی وبلاگ را از example.com/blog به blog.example.com منتقل کرده باشید، کاربرانی که قصد دسترسی با آدرس قبلی را داشته باشند، به آدرس جدید ریدایرکت خواهند شد. جلوتر راجعبه پیامدهای ناشی از این نوع سئو بیشتر صحبت خواهیم کرد؛ ولی اجازه دهید فعلاً به تکنیکهایی که در این دستهبندی قرار میگیرند بپردازیم.
پست مهمان اسپم
اقدامات مرتبط با بلک هت سئو قوانین موتورهای جستجو را نقض میکنند و میتوانند منجر به جریمه وبسایت از سوی گوگل شوند. از سوی دیگر، سئو کلاه سفید، به استفاده از شیوههای درست، اصولی و پایدار اشاره دارد که از دستورالعملهای تعیین شده توسط موتورهای جستجو پیروی میکند. تکنیک سئو کلاه سیاهاز بدترین روشهای ممکن برای کسب رتبههای بالا در موتورهای جستجو است. استفاده از تکنیکهای سئو کلاه سیاهوبسایت شما را منفی میکند و باعث میشود رتبه وبسایت شما سقوط کند. گاهی ممکن است گوگل، وبسایت شما را از نتایج حذف کند و دیگر هیچگاه در نتایج موتورهای جستجو نمایش داده نشود. در این مقاله 7 تکنیک سئو کلاه سیاه را بررسی کردهایم، شما با دوری کردن از این روشها به رشد سئو وبسایت خود کمک میکنید.
{
سئو کلاه سیاه چیست؟ تکنیکهای خطرناکی که باید از آن پرهیز کنید
|}
مطالعۀ دستورالعملهای گوگل میتواند به شما در درک فعالیتهای مجاز و غیرمجاز کمک کند. در زیر 9 تکنیک متداول سئو کلاه سیاهوجود دارد که استفاده از آن ممکن وبسایت شما را به دردسر بیندازد. بسیاری از این بهروزرسانیها برای از بین بردن وبسایتهایی که فعالیت کلاه سیاهدارند.
بنابراین، بهتر است به جای استفاده از این روشهای تقلبی، روی تولید محتوای باکیفیت و ارزشمند برای کاربران تمرکز کنید تا به صورت طبیعی وبسایتهای دیگر به سایت شما لینک دهند. پر کردن تگهای Alt با کلمات کلیدی نمونهای دیگر از این نوع قدیمیو غیرمجاز سئو کلاه سیاهاست. اگرچه استفاده از تگهای Alt برای توصیف تصاویر و بهبود دسترسی افراد کمبینا بسیار مهم است، اما پر کردن بیش از حد این تگها با کلمات کلیدی، نه تنها کمکی به سئو نمیکند بلکه میتواند به سایت شما آسیب جدی وارد کند. توصیه میکنیم به جای تکرار کلمات کلیدی، از کلمات مرتبط و توصیفی برای پر کردن تگهای Alt استفاده کنید تا هم به سئو سایت کمک کنید و هم تجربه کاربری را بهبود بخشید. استفاده از سئو کلاه سیاهمیتواند منجر به جریمه شدن سایت، کاهش رتبه و حتی حذف از نتایج موتورهای جستجو شود.
یعنی کل فرآیند تولید محتوای سایت توسط رباتهایی انجام میشود که کارشان کپی محتوا از سایتهای دیگر و قرار دادن آن در سایت خودشان است. محتواهایی که برای وبسایت خود تولید میکنید باید کاربردی و با کیفیت باشند و از تمام روشهای اصولی تولید محتوا پیروی کنند. اگر محتوای وبسایت شما غیر کاربردی و بی کیفیت باشند توجه کاربران را جذب نمیکنند و کاربران سریعا وبسایت شما را ترک میکنند.
در ادامه ۱۷ تکنیک مشهور سئو کلاه سیاهکه مورد استفاه قرار میگیرد آورده شده است. اگر مقاله سوشیال سیگنال در فرین آکادمیرا مطالعه کرده باشید، احتمالا با تکنیکهایی برای بهبود سئو به کمک شبکههای اجتماعی آشنا هستید. گاها بعضی از وبمستران از پتانسیل بالای لینک سازی در این شبکهها سوء استفاده کرده و اکانتهای خودشان را تبدیل به اکانتها اسپمینگ لینک سازی میکنند. احتمالا بارها در وب سایتهای مختلف فروش بک لینک، با آگهیهایی روبرو شده اید که به شما پیشنهاد ثبت لینک وب سایت در چند هزار دایرکتوری را میدهد. متاسفانه خیلی از وبمستران به دلیل نداشتن دانش کافی، سریعا سمت خرید چنین لینکهایی برای سایت خود رفته و بازخوردهای نامناسب و بدی دریافت میکنند. هنوز هم در سطح وب فارسی سایتهای دانلود زیادی را مشاهده میکنید که روی صفحات برچسب و TAG وب سایت خود در نتایج رتبههای خوبی گرفته اند.
پر کردن صفحه از کلمات کلیدی باعث کاهش خوانایی و تجربه کاربری میشود و کاربران را از سایت دور میکند. این کار میتواند شامل تغییر رنگ متن به رنگ پسزمینه، استفاده از فونتهای بسیار کوچک، قرار دادن متن پشت تصاویر یا مخفی کردن لینکها در کدهای برنامهنویسی باشد. هدف از این کار، فریب دادن موتورهای جستجو و بهبود رتبه سایت برای کلمات کلیدی خاص است. با این حال، موتورهای جستجو به مرور زمان روشهایی برای شناسایی این نوع تقلبها پیدا کردهاند و استفاده از آن میتواند منجر به جریمه شدن سایت شود. در نتیجه، به جای استفاده از تکنیکهای سئو کلاه سیاه، توصیه میشود بر ایجاد محتوای باکیفیت و منحصربهفرد و ایجاد روابط واقعی با سایر وبسایتها و جوامع تمرکز کنید.
از دلایل اصلی استفاده از ریدایرکت که مورد تایید گوگل نیز هست، میتوان به ریدایرکت آدرس در صورت تغییر آن، یکپارچه کردن دو صفحه از سایت، از بین بردن ارور 404 و از بین بردن صفحات زامبی در سایت اشاره کرد. اگر موتور جستجوی گوگل متوجه شود از روش Cloaking استفاده میکنید، حتما پنالتی گوگل خواهید شد. و از زمانی که گوگل سعی در ارائه محتوای با کیفیت کرد، سرقت محتوا یکی از تکنیکهای است که باعث پنالتی میشود. یک لینک خوب و با کیفیت علاوه بر هدایت کردن ترافیک به سایت باعث افزایش اعتبار دامنه (Domain Authority) نیز میشود. به روز بودن الگوریتمهای گوگل علت ابجاد نتایج درست برای عبارات جستجو شده توسط کاربران است.
برای مثال محتوایی که برای کاربران موبایل قابل دیدن است اما برای دسکتاپ پنهان باشد مشکلی ایجاد نخواهد کرد. قانون اصلی این است که تا زمانی که محتوا هم برای کاربر و هم برای موتور جستجو قابل دیدن باشد مشکلی نیست. این تکنیکی است که سعی میکند حدالامکان از کلمات کلیدی، کلمات کلیدی بلند (Long-tail Keyword) و کلمات مرتبط در یک صفحه استفاده کند. دریافت و یا ایجاد لینک به ازای محصول رایگان و یا درصد تخفیف، خلاف قوانین گوگل است. آموزشهای حرفهای ما شامل دورههای آموزش سئو و محصولات آموزشی سئو (وبینار، کتاب و فیلم، همایش و کارگاه) است.کار دیگر ما در آکادمیسئو سفینه؛ تولید ابزارهای سئو است. گوگل بخشی را به نام disavow links در گوگل سرچ کنسول قرار داده که وبمستران میتوانند بکلینکهای مخرب را گزارش دهند تا از لیک پروفایل آنها حذف شود.
تبادل لینک یکی از تکنیکهای رایج در سالهای گذشته بود که امروزه خیلی کمتر استفاده میشود. اگر یادتان باشد در گذشته در ستون کناری یا فوتر اکثر سایتها بخشی تحت عنوان لینک دوستان یا لینکهای مرتبط وجود داشتکه مصداق تبادل لینک بود. درحال حاضر از آنجایی که بکلینکهای بخش نظرات معمولا nofollow هستند، این عمل دیگر کارساز نیست. هک وبسایت ممکن است به علت نصب افزونههای رایگان در وردپرس یا حملات هکری هک شوند.
این رویکرد میتواند در بلندمدت مزایای بسیار بیشتری نسبت به استراتژیهای سئو کلاه سیاهبه همراه داشته باشد و از پایداری وب سایت در مواجهه با به روزرسانیهای الگوریتمیمحافظت کند. محتوای تکراری نیز که اغلب در قالب کپی برداری از یک متن وجود دارد و برای چندین صفحه یا بخشهای مختلف یک وب سایت بدون تغییر یا با تغییرات جزئی استفاده میشود نمونه دیگری از این تکنیکهاست. به عنوان مثال ایجاد صفحات متعدد برای لوکیشنهای مختلف با استفاده از یک محتوای یکسان و تنها تغییر نام مکانها رویکردی است که در سئو کلاه سیاهبسیار مرسوم است. این کار میتواند به طور موقت باعث افزایش دید در نتایج جستجو شود اما معمولاً از سوی موتورهای جستجو شناسایی شده و به عنوان یک عمل تقلبی جریمه میشود. به همین خاطر در صورتی که گوگل متوجه سئو کلاه سیاه شود، آن را جریمه خواهد کرد.
{
طراحی سایت املاک
|}
در ادامه، درباره تعدادی از اثراث منفی این تکنیکها بر وبسایت توضیح میدهیم. استفاده صادقانه و شفاف از این ابزارها میتواند به بهبود سئو و تجربه کاربری کمک کند بدون آنکه به وب سایت یا کاربران آسیب برساند. تکنیک کلاکینگ به این صورت است که وبمستر با استفاده از برنامه نویسی دو صفحه متفاوت در سایت خود ایجاد میکند و یکی از آنها را به گوگل نشان میدهد و یکی را به کاربران. در این تکنیک صفحه سئو شده و با کیفیت از نظر گوگل، از طریق شناخت IP موتورهای جستجو به آنها نشان داده میشود و صفحه تبلیغاتی با شناخت IP کاربران، به آنها. به طور کلی لینک سازی خارجی به شما کمک میکند در اعتبار و ارزش سایتتان را در گوگل افزایش بدهید.
تا همین الان هم میدانید سراغ چنین تکنیکهایی رفتن، چه ریسک زیادی بهدنبال خواهد داشت. ریسکهایی که باعث میشوند بیشتر متخصصان سئو کلاً سراغ آن نروند و حتی نهایت تلاششان را بکنند تا جای ممکن از آنها دور باشند. خوب است بدانید اکثریت جامعۀ سئوکارها، تکنیکهای مربوط به سئو کلاه سیاهرا کاملاً غیراخلاقی میدانند. در رابطه با این موضوع هم باید بدانید موتورهای جستوجو در شناخت PBNها بسیار حرفهایتر شدهاند.
بدین صورت که از وبسایتهای بی کیفیت بکلینکهای زیادی به سایت رقبای خود میدهند تا صفحه رقیب توسط گوگل جریمه و حذف شود. در ادامه به متداولترین روشهای سئو کلاه سیاهدر بک لینک سازی خواهیم پرداخت که منجر به پنالتی لینک خواهند شد. در این روش سئو کلاه سیاه، شخص؛ مقاله را از سایت دیگر برمیدارد و فقط جای کلمات و احتمالا پاراگرافها را تغییر میدهد.
PBN مخفف Private Blog Network است و شامل تعدادی سایت با اعتبار بالا میشود که تنها هدف از ایجاد آنها، لینکسازی است. ریچ اسنیپت این امکان را فراهم میکند تا نحوۀ نمایش محتوایتان در نتایج جستوجو را تغییر دهید؛ بهنوعی، باعث میشود از دیگر نتایج و صفحات رقبا متمایز باشید؛ همچنین، فضای بیشتری را در صفحۀ نتایج برایتان فراهم میکند. اگر قبلاً ندانسته چنین کاری کردید، بلافاصله برای حذف آن اقدامات لازم را انجام دهید؛ خوب است بدانید در صورت رخداد چنین اتفاقی، هم فروشندۀ بکلینک و هم خریدار توسط گوگل تنبیه میشوند. فرض میگیریم با استفاده از این تکینیک، یعنی نامرئی کردن کلمۀ کلیدی، محتوا به رتبههای برتر راه بیابد. جستوجوکننده روی آن کلیک میکند و متوجه هیچ ارتباطی با موضوع مدنظرش نمیشود.
«متن مخفی» (Hidden Text) متنی است همرنگ با پیشزمینه صفحات که دور از بخش اصلی صفحه یا پشت عکسها پنهان شده است. این متن با استفاده از کدهای CSS با اندازه فونت صفر یا کاملاً همرنگ با زمینه تولید میشود تا از دید کاربران مخفی بماند. الگوریتمهای گوگل به خوبی میتوانند تفاوت کلمات کلیدی درون پاراگرافهای متن و کلمات کلیدی مخفیشده در صفحه را متوجه شوند و وبسایت خاطی را جریمه کنند. هنگام بهینهسازی وبسایت برای موتورهای جستجو، توجه به تجربه کاربری اهمیت بسیار زیادی دارد. متخصصان سئو باید تجربه کاربران در وبسایت را همیشه تحت نظر داشته باشند و همواره بهترین محتوا و تجربه کاربری را ارائه کنند. مشاهده افزایش سریع ترافیک سایت با اطمینان از سقوط رتبه در آینده نزدیک، از تلاش مستمر برای بهبود رتبه سایت دشوارتر است.
اما امروزه با پیشرفته تر شدن الگوریتمهای گوگل، به راحتی توسط گوگل شناسایی خواهد شد. در صورتی که وب سایت شما مشکل امنیتی داشته باشد، جایگاه خود را در سرپ از دست میدهید. سرقت ادبی و یا کپی کردن محتوا از سایتهای دیگر بر خلاف قوانین کپی رایت و تجارت آنلاین است. گوگل برای حفظ جایگاه خود به عنوان بهترین موتور جستجو در دنیا، بصورت مرتب الگوریتمهای خود را آپدیت میکند.
به این صورت رباتها با صفحهای با کیفیت روبرو شده و در مقابل کاربران با صفحاتی روبرو میشدند که صرفا دارای چند خط متن یا عکس تبلیغاتی هستند. اغلب وبمسترانی که سایت خودشان را بیش از حد بهینه سازی میکنند، به صورت ناخواسته دچار این مشکل میشوند! در گذشته این یک تکنیک سئو کلاه سیاهبود اما امروز مشکلی است که از سر دانش کم برای وبمستران اتفاق میافتد.
آنها تلاش میکنند تجربۀ کاربری ارزشمندی برای کاربران و مخاطبان وبسایت خود بسازند و محتواهای مفید و مرتبطی تولید کنند. از دیگر روشهایی که ممکن است سئوکاران برای سئو کلاه سفیددر نظر داشته باشند، تکنیک استفاده از محتوای سرقت شده یا محتوای تکرار شده است. اما تکنیک استفاده از محتوای تکراری یا سرقتی در سئو کلاه سیاه چیست؟ اگر در ساختار مقالات خود قسمتی از محتواهای سایر وب سایتها را قرار دهید، این به معنای تکرار محتوا است. در صورتی که محتوای سایر سایتها به طور کامل کپی کنید و آن را در وب سایت خود قرار دهید، این محتوا به عنوان محتوای سرقت شده شناخته میشود.
هدف از این کار، فریب دادن موتورهای جستجو و افزایش تعداد صفحات ایندکس شده در سایت است. چرخش مقاله نه تنها به بهبود رتبه سایت کمک نمیکند، بلکه میتواند باعث کاهش کیفیت محتوای سایت و در نهایت، کاهش رتبه سایت در نتایج جستجو شود. در واقع دوباره عبارتبندی کردن مقالات مانند کپی کردن یک متن و تغییر چند کلمه از آن است. این کار نه تنها ارزشی به محتوا اضافه نمیکند، بلکه نشاندهنده بیاحترامیبه کاربران و موتورهای جستجو است.
در این مفهوم هک به معنی مثبت آن به کار میرود و اقداماتی شامل میشود که سریعتر در بهبود رتبهبندی وبسایت اثرگذار هستند. در «مجله فرادرس» مطلبی با عنوان «هک سئو – ۳۶ تکنیک و ترفند برای جهش به رتبه یک» تهیه شده که دید مناسبی از این ترفندها در اختیار شما قرار میدهد. در ادامه چند نمونه از اقدامات سئو کلاه سیاهانجام شده که در نهایت گوگل متوجه آن شده را بررسی میکنیم. در این محتوا نویسنده هیچ نقشی ندارد و کل فرآیند تولید محتوا توسط رباتها و نرم افزارها به صورت کپی از سایتهای دیگر انجام میشود.
زمانی که وبسایتی ترافیک و جایگاهش در صفحه نتایج جستجو را از دست میدهد، با کاهش «نرخ تبدیل» (Conversion Rate) و درآمد مواجه خواهد شد. این موضوع میتواند درآمد کلی کسبوکار را کاهش بدهد و حتی گاهی به شکست کسبوکار منجر شود. در بهترین حالت، کاهش شدید ترافیک میتواند با استفاده از روشهای هزینهبر مانند تبلیغات کلیکی یا تبلیغات در شبکههای اجتماعی و رسانههای دیگر جبران شود.
اگر وبسایت شما هک شود یا مورد حمله کدهای مخرب قرار بگیرد و گوگل متوجه این حمله شود، وبسایت به طور کلی از دسترس کاربران در موتور جستجو خارج میشود. این موضوع میتواند باعث از دست رفتن اعتماد کاربران و بازدیدکنندگان طبیعی وبسایت شود و رتبه آن را در صفحه نتایج گوگل کاهش بدهد. هنگام انتخاب استراتژیهای بهینهسازی هرچه بیشتر درباره تکنیکها بدانید، کمتر ممکن است در دام تکنیکهای سئو کلاه سیاهبیفتید.
وقتی کاربران سریعا وبسایت شما را ترک کنند گوگل به بی کیفیت بودن محتوای شما پی میبرد و سئو وبسایت شما را منفی میکند. پس باید به تولید محتوا توجه زیادی داشته باشید و محتواهایی تولید کنید که برای کاربران کاربردی باشند. اگر اولویت بهینهسازی به جای کاربر، موتور جستجو باشد، به احتمال زیاد توانایی کسبوکار برای تبدیل مخاطب به مشتری به شکل قابل توجهی کاهش پیدا میکند. سئو کلاه سیاهیا black hat seo به اقدامات فریبکارانهای گفته میشود که وبمستران و سئو کاران، برای دریافت رتبه در نتایج موتور جستجو انجام میدهند.
زیرا کاربران با کلیک روی یکی از صفحات وب سایت منتظر دیدن محتوایی هستند که در مورد آن جستجو کردهاند. در صورتی که از روش بهینه سازی برای سایت استفاده کرده باشید دچار جریمه سئو کلاه سیاهگوگل خواهید شد. استفاده از کلمات کلیدی بی ربط ، استفاده بیش از حد از کلمه کلیدی،بهینه سازی بیش از حد ،استفاده از محتوای کپی ، تولید محتوای خودکار، لینکهای داخلی بیش از حد و … . دقت کنید؛ منظور از سئوکار کلاه سیاه آن کسی نیست که به سرعت تعداد زیادی تکنیک اشتباه را روی سایت پیاده کرده و باعث پنالتی شدن آن میشود. با توجه به این موضوع حتما مقاله تکنیکهای سئو کلاه خاکستریرا هم بخوانید تا بتوانید در آینده از آنها برای بهبود سئو سایت کمک بگیرید.
به عبارت سادهتر، ایجاد صفحات تکراری مثل این است که بخواهیم با چاپ چندین نسخه از یک کتاب، آن را پرفروش کنیم. این کار نه تنها به فروش کتاب کمک نمیکند، بلکه ممکن است باعث شود کتاب اصلی از بازار خارج شود. تکنیکهای سئو کلاه سیاه، با وجود اینکه ممکن است در کوتاهمدت رتبه وبسایت شما را بهبود بخشند، ریسکهای بسیار بالایی دارند و معمولاً توسط موتورهای جستجو شناسایی میشوند.
اما با توجه به پیشرفت الگوریتمهای موتورهای جستجو، به خصوص گوگل، این روش دیگر کارایی سابق خود را ندارد. زیرا گوگل قادر است نظرات اسپم را تشخیص داده و لینکهای موجود در آنها را به صورت نوفالو (nofollow) علامتگذاری کند، به این معنی که این لینکها تأثیری بر رتبهبندی سایت در نتایج جستجو ندارند. همچنین، وجود تعداد زیادی نظر اسپم در یک سایت میتواند باعث کاهش کیفیت محتوای آن سایت در نظر گوگل شده و منجر به جریمه شدن سایت شود. سئو کلاه سیاه(Black Hat SEO) مجموعهای از تکنیکها و روشهایی است که برای دستکاری الگوریتمهای موتورهای جستجو، به ویژه گوگل، با هدف کسب رتبههای بالا در نتایج جستجو به کار میروند. این روشها معمولاً با نقض قوانین و دستورالعملهای موتورهای جستجو و تمرکز بر فریب دادن رباتها، به جای ارائه محتوای باکیفیت و مفید به کاربران، انجام میشوند.
{سئو|دیجیتال مارکتینگ|آموزش سئو|آموزش دیجیتال مارکتینگ|بهینه سازی سایت|بازاریابی محتوا|تولید محتوا|لینک سازی|بک لینک|تحقیق کلمات کلیدی|سئو داخلی|سئو خارجی|سئو تکنیکال|سئو محلی|گوگل آنالیتیکس|سرچ کنسول گوگل|الگوریتمهای گوگل|رتبه بندی گوگل|افزایش رتبه سایت|افزایش ترافیک سایت|بازاریابی شبکههای اجتماعی|مدیریت شبکههای اجتماعی|اینستاگرام مارکتینگ|تبلیغات در اینستاگرام|تبلیغات گوگل|تبلیغات کلیکی|کمپین تبلیغاتی|ایمیل مارکتینگ|بازاریابی ایمیلی|اتوماسیون بازاریابی|بهینه سازی نرخ تبدیل|تجربه کاربری}